Reporting in

Moderator: Thomas Theis Nielsen

Erik Boklund

Reporting in

Postby Erik Boklund » Wed 04 Oct, 2017 23:58

Hej med jer!

Jeg hedder Erik, har lurket lidt på jeres forum i den senere tid, og i dag var jeg på besøg i jeres lokaler og kigge lidt med på et Napoleon-slag (Charlesville). Først og fremmest - tak for kigget, og for den meget venlige modtagelse. Jeg må sige at I solgte varen godt!

Lidt om mig: Jeg er en halvgammel 48-årig nisse, der har rodet med bræt-, figur- og bordrollespil og den slags siden engang i sidste halvdel af firserne. Dog har jeg af forskellige grund haft en længere pause med især figurmaleriet på snart 20 år, men nu er ånden kommet over mig igen, og jeg har fået lyst til at genoptage maleriet og spille nogle slag. Dog gider jeg ikke mere fantasy, det er blevet trivielt. Til gengæld er jeg vældig interesseret i at glide over i noget historisk, og det var i den forbindelse at jeg røg herind på forummet og blev opmærksom på jeres forening. Og det jeg har set, ser s'gu godt ud, må jeg sige. Jeg er solgt, men inden jeg melder mig ind og begynder at købe figurer hjem, vil jeg lige prøve at pejle mig lidt nærmere ind på hvad der bliver spillet og er interesse for i foreningen, for derigennem at få en idé til hvad jeg skal male - og det vil jeg gøre ved at skrive lidt om mit udgangspunkt og mine tanker, og se hvad I så svarer til dét. :)

Skala: Jeg synes at jeres 6 mm spil så voldsomt spændende ud, og kunne vældig godt tænke mig at prøve at spille den skala - jeg har altid været en sucker for ørneperspektivet. Det er dog nok ikke noget der tænder mig at male - der vil jeg gerne op på 25-28 mm (har især kig på Wargames Foundry's sortiment), og der kan jeg forstå at I mest spiller på skirmish-plan. Og det er fint med mig, det vil jeg rigtig gerne deltage i, og det passer jo i omfang også meget godt for mig, i og med at jeg er i en opstartsfase. Dog kunne jeg måske på sigt tænke mig noget at prøve noget Warhammer Historical med lidt større hære af, hvis nogen af jer skulle have interesse i den slags. Jeg har som antydet engang i forhistorisk tid spillet Warhammer Fantasy Battle, og Historical synes som en fin bro for mig over til mere avancerede, historiske krigsspil som I spiller.

Det leder mig over til æra: Mit fokus er nok alt fra renæssance og til og med Napoleon. Middelalder smager lidt for meget af fantasy, og det 20. århundrede har jeg spillet så meget af, især WWII. Så groft sagt, rank & file, med enten "Pike & Shot" eller "musket & tricorne" tema er nok det jeg er mest interesseret i - selvom Napoleon også trækker lidt (Foundry har et godt sortiment fra perioden), men der er det mit indtryk at man nok kan få sine Napoleonslyster styret på 6 mm skala, så derfor er det mest ca. 1500-1790 jeg kigger på. :) Hvor meget gør I jer i den/de periode(r) som 28 mm skirmish?

Jeg hørte nogen sige at I nærmest spillede alt, men jeg tænker at noget nok er mere udbredt end andet, og der kræves jo også figurer. Jeg hørte også nogen anden sige, at Trediveårskrigen var en af de eneste perioder I ikke rigtig har figurer til - måske nogen kunne tænke sig at være med til at lukke det hul, på 28 mm skirmish-plan? :) Evt. med det langsigtede mål at prøve det af som noget Warhammer Historical?

Det var lidt om mine tanker, og de er lidt over det hele i øjeblikket. Jeg håber på at kunne få lidt feedback ad denne vej, så jeg kan spore mig lidt mere ind på, hvilke dukker jeg skal lege med.

Mange hilsener
Erik Boklund

Nicolai Bang Foss

Re: Reporting in

Postby Nicolai Bang Foss » Thu 05 Oct, 2017 12:21

Kære Erik
Velkommen, og tak for den fine præsentation, det bliver en fornøjelle at have dig med. Som sagt kommer du bare forbi og så kan du tale/skrive med Niels Ravn der er vores kasserer når du er indmeldingsklar.

Mht de projekter du beskriver, så er der blevet spillet en del by Fire & sword der jo er noget hen af det du skriver blot i 15mm. Check lige med William eller Michael nede i klubben hvad status er, jeg tror de kan guide dig på vej.

Vel mødt

Nicolai

Henrik Sveidahl

Postby Henrik Sveidahl » Thu 05 Oct, 2017 13:15

Kære Erik.
Med et velkommen til, vil jeg glæde mig til at møde dig næste onsdag
Vi ses under fanerne :D
Henrik
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
Winston Churchill

Michael Høyer

Postby Michael Høyer » Fri 06 Oct, 2017 20:22

Hej Erik

Velkommen til, William, Jens III og jeg har 15 mm figurere og er igang med at male dem til By fire and Sword. Det er et spil der er lige i den periode du søger. Men hvis du kommer på onsdag i klubben, kan jeg tage lidt bøger med fra det så du kan se hvad det er for et system.

Michael
Michael Høyer

I confess, I have shiny models syndrome.

We get answers that don't answer;
Explanations that don't explain;
And conclusions that don't conclude
- Fred Hampton

Erik Boklund

Postby Erik Boklund » Mon 09 Oct, 2017 23:33

Hej igen til alle, og tak for feedback!

Som nævnt er jeg frisk på at spille det meste, også 15 mm, og kigger nok lige ned en times tid på onsdag, som sidst, så jeg hører meget gerne om hvad I har gang i. Men kommer det til at stille en hær, er jeg dog ikke sikker på at det er 15 mm jeg vil male - der er det nok stadig mest 28 mm der lokker. Jeg havde en idé om at male figurer til to skirmish-hære, og så har jeg en lumsk bagtanke om at der nok kunne være en enkelt eller to der vil være med til at checke Warlord Games "Pike and Shotte" - hvis ikke I allerede kender til det dernede? Det ser for mig ud som et godt system til ramasjang. :)

Erik Boklund

Postby Erik Boklund » Wed 18 Oct, 2017 15:31

Hej igen.

Jeg var dernede i onsdags men jeg tror ikke at jeg havde fornøjelsen af at hilse på dig, Michael. :) Til gengæld har jeg fået slået mine digitale kløer i en kopi af By Fire and Sword, så det kommer jeg helt sikkert til at checke ud. :) Desuden har jeg fået fingre i Pike and Shotte reglerne, som også umiddelbart ser fine ud, så der er noget læsestof jeg skal til at få taget hul på. :)

Jeg når desværre ikke forbi i dag, men på næste onsdag har jeg ryddet min kalender - så hvis I har plads til en "ordonnans" i genopførelsen af Slaget ved Charlesville, står jeg klar i retstilling. :)

Wkeyser

Postby Wkeyser » Tue 24 Oct, 2017 14:02

Hi Eric
We have three guys who have forces for By Fire and Sword and have played a number of games. If you come by tomorrow, we can talk about setting up a game of By Fire and Sword. I also have a good sized collection of 15mm Italian Wars units, we have used FOG and a couple of other sets for that period.

We are in the middle of playing a Market Garden campaign with the Nejmegen battle starting tomorrow. You are more than welcome to come and try that tomorrow.

William
"Youth, talent, hard work, and enthusiasm are no match for old age and treachery."

"Wargaming is a continuation of reading history by other means"

Erik Boklund

Postby Erik Boklund » Tue 24 Oct, 2017 14:24

Oi William!

I will be coming by tomorrow night, but I'll be playing the Charlesville battle, if they have room for me. I will, however, make sure to peek into your room, so we can talk about By Fire and Sword. I probably won't be painting my own forces on a 15 mm scale, as my focus is more on 28 mm (that's the scale that really attracts me when it comes to painting - I come from the world of rpg's and Warhammer etc.). But if you have enough figures, I'll be more than happy to join you in a game, or maybe even a campaign! :)

Og så lige lidt på dansk: Jeg er så heldig at have nogle vanartede nevøer, og den ældste, som er en ung DTU-studerende, er vældig interesseret i figurspil. Så ham havde jeg tænkt mig at slæbe med i morgen aften, så han kan kigge lidt på, hvis det er ok? :)

/Erik

Wkeyser

Postby Wkeyser » Wed 25 Oct, 2017 08:06

Hi Erik
That sounds great see you this evening.
William
"Youth, talent, hard work, and enthusiasm are no match for old age and treachery."

"Wargaming is a continuation of reading history by other means"

Return to “Generelt om /forummet/hjemmesiden/m.v. (rodekassen)”