Hohenlinden

Moderators: Nicolai Bang Foss, Mikkel Hecht Hansen

Nicolai Bang Foss

Hohenlinden

Postby Nicolai Bang Foss » Thu 21 May, 2015 14:41

Vi spillede Hohenlinden igår. Niels havde lavet et super oplæg, og vi spillede de første timer af slaget. Østrigerne skal nå at knuse franskmændene under Grouchy inden deres moral kollapser når Richepance angriber dem i ryggen.

Niels og jeg ledte østrigerne mod Lars og Aristide (sekunderet af consiglieri Thomas). Mit østrigske lette kavaleri på 2500 sabler gik for fuld skrue mod det franske, der stik mod lærebøgerne havde stillet sig op lige foran det franske infanteri. Den første franske kavaleri division tumlede tilbage gennem deres infanteri for at søge dækning bag karrerne. Men heldigvis for franskmændene kunne de smide en ekstra division ind for at afværge opfølgning fra østrigerne. Der udviklede sig en kort stilhed efter det initielle clash, hvorefter to brigader østrigske kyraserer kom tromlende mod franskmændenes centrum. Det så lidt presset ud, men situationen blev genoprettet af Albert kyrasserernes vakkelvorne indsats, der lod let fransk kavaleri afvise dem. Lothringen kyrasererne stod dog klar til at følge op, da Aristide beslutter sig til at køre et batteri op i front linjen 100 meter fra kyrassererne. Hans consiglieri forklarer ham at en mere tilbagetrukken position vil være at foretrække, da der skal klares 6 officerstest for at undgå disorder. Aristide svarer med fransk dialekt "de ser bedst ud der, det er vigtigst" - hvorefter han klarer alle test og fyrer en kardæsk ind i flanken på Lothringen kyrassererne så regimentet kollapser og må retræres (3B).

Østrigerne er trods fransk elan klar til at sætte nådestødet ind, og vi har masser af spil til næste onsdag, så kom frisk.

Henrik Sveidahl

Re: Hohenlinden

Postby Henrik Sveidahl » Thu 21 May, 2015 15:27

Bare man havde været med, lyder virkelig spændene.
Godt gået Aristide, vivre l'empereur (håber den er rigtigt stavet)

Har kamp i Normandiet næste onsdag, men kan hvis der mere spil i juni :D
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
Winston Churchill

Rune H K

Postby Rune H K » Fri 22 May, 2015 09:02

Glæder mig til at spille med på onsdag
Grev Krøner - skæbnens udsending

Thomas Theis Nielsen
Site Admin

Postby Thomas Theis Nielsen » Fri 22 May, 2015 10:39

Pis også da! Jeg kan ikke være med på onsdag :cry:
Trying is the first step towards failure.

Thomas Theis Nielsen
Site Admin

Postby Thomas Theis Nielsen » Tue 26 May, 2015 23:00

Nåh... Det er d. 3 jeg ikke kan komme...
Trying is the first step towards failure.

Return to “År: 1794 - 1815 : Napoleon”